søndag 4. november 2012

Øving 5, oppgave 2 - brenne seg i sosiale medier

Det er lett å "drite seg ut" i sosiale medier, både for privatpersoner, virksomheter og ansatte som uttaler seg om bedriften eller konkurrenter uten å "tenke". Ironi eller såkalte morsomheter på andres bekostning kan koste stort - noe bl. a mange politikere har opplevd både i Norge og i utlandet.
En stor bedrift som McDonalds har også fått kjenne på kroppen hvordan bruk av sosiale medier kan slå feil. Følgende historie er sakset fra http://kvitring.wordpress.com

"McDonalds tvitret to hashtags, hvor den ene, #Meetthefarmers, skulle fremheve de hardtarbeidende menneskene bak restaurantens råvarer. Den andre, #McDstories skulle invitere folk på Twitter til å dele sine favorittøyeblikk hos restaurantkjeden. En hashtag er et emneord for å lettere finne frem på Twitter. Kampanjen tok raskt en negativ vending da de fleste som twitret under hashtagen #McDstories valgte å dele sine opplevelser med matforgiftning, dårlig hygiene og generell misnøye mot hamburgerkjeden. Blant annet kunne man lese disse to tweetsene:
«My memories of walking in to a McDonald’s: The sensory experience of inhaling deeply from a freshly-opened can of dog food. #McDstories»
«Hospitalized for food poisoning after eating McDonalds in 1989. Never ate there again and became a vegetarian. Should have sued. #McDstories»

- Vi skjønte i løpet av den første timen at dette ikke ville gå som planlagt, sier selskapets direktør for sosiale medier, Rick Wion til nyhetssiden PaidContent.org.
Det er ikke mulig å stenge en hashtag, men Mcdonalds valgte å fjerne denne fra Twitters sponsede «Top Tweets»."

Her var det vel bare litt korttenkthet fra McD sin side, de hadde de edleste motiver med å la kundene få legge ut hyggelige historier, og så tenkte de ikke i sin naivitet på at dette var en gylden mulighet for alle "McD-haters" til å spre negative opplevelser.. litt korttekt altså, McD må jo regne med at mange der ute står klare til å ta dem ved første mulighet!

De må tenke seg om både en og to ganger neste gang de inviterer til en kampanje! Å sette seg godt inn i hvordan man bruker muligheter på de forskjellige sosiale mediene er en fordel, slik at man kan luke ut evt hull som gir mulighet for misbruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar