tirsdag 28. august 2012

Forretningsmessig bruk av sosiale medier, oppg 4, leksjon 1

Microsoft Norge er meget tilstedeværende på sosiale medier!
http://www.facebook.com/#!/MicrosoftNorge
http://www.youtube.com/user/microsoftnorge?feature=results_main
https://twitter.com/microsoftnorge
Diverse blogger:
http://www.microsoft.com/dynamics/nb/no/default.aspx
http://www.microsoftalpha.no/forsiden/
http://blogs.technet.com/b/tommy_pedersen/

Samt Google+, LinkedIn, Slideshare, StumbleUpon

Microsoft Norge har benyttet seg av sosiale medier i lengre tid, spesielt i dialog med de tekniske målgruppene. For ca halvannet år siden begynte de imidlertid å utvikle en mer strategisk tilnærming til bruken av sosiale medier – med forankring i kommunikasjonsstrategien sin. Gjennom å være tilstede i disse kanalene ønsker MS Norge å styrke omdømmet sitt, fremheve sin lokale tilstedeværelse og øke kundetilfredsheten.Det er også viktig at brukerne er engasjerte og MS Norge ønsker å bruke sosiale medier for å bidra til dette gjennom økt dialog og lokal tilstedeværelse i de kanalene der kundene er. Tilbakemeldinger fra kundeundersøkelser indikerte dessuten at det var behov for en styrket tilstedeværelse i disse kanalene. Mange syntes det var vanskelig å komme i kontakt med MS Norge og få hjelp eller kundeservice dersom de trengte det. Dette var en viktig årsak til at de inkluderte sosiale medier som en sentral del av kommunikasjonsstrategien i selskapet.

Stormberg turtøyprodusent er også godt tilstede på sosiale medier:
http://www.facebook.com/#!/stormberg
https://twitter.com/#!/search/stormberg
http://www.youtube.com/user/stormberg?feature=results_main
http://www.stormberg.com/blog/

Samt LinkedIn, Slideshare, Flickr og Vimeo

I bedriften Stormberg var det par ansatte som var interessert i sosiale medier, og som ønsket å bruke Facebook for Stormberg for å få mer kontakt med kundene. For Stormberg har det alltid vært viktig å ha god kontakt med kundene, og  var en av de første i  bransjen til å ta i bruk både Facebook og Twitter. Bedriften hadde ingen strategi i starten, men etterhvert ble de stadig kontaktet av konsulenter som ville hjelpe til med sosiale medier, og sette opp en strategi. Bedriften hadde derimot selv både interessen, bakgrunnen og det tekniske for å klare å sette opp en egent strategi. I utgangspunktet er sosiale medier personlig toveis kommunikasjon. Det er her Stormberg møter kundene, prater med dem, får umiddelbare tilbakemeldinger og gode råd. Kommunikasjon går foran salg. Bedriften ønsker at de som prater med demskal ha følelsen av å prate med en person, en de kan og ønsker å forholde seg til. Så de bruker humor, enkelt språk og er raske på responsen. Og de skal være best på kundeservice.

Begge de to selskapene har implementert kritiske suksessfaktorer i sin omgang med sosiale medier, da de har både personlig engasjement, ønske om å lære i form av tilbakemeldinger, gir slipp på kontrollen og åpner for toveis kommunikasjon, samt har rask respons.

6 kommentarer:

  1. Veldig bra innlegg! Jeg fant ut at jeg hadde bomma litt på oppgaven etter å ha lest her, og måtte skynde meg å rette opp før noen så det. Lykke til videre :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for hyggelig feedback! Ja, får håpe det ikke er jeg som har misforstått oppgaven da ;-)
      Lykke til du og!

      Slett
  2. Jeg måtte også skjerpe meg etter å ha lest innlegget ditt. Du har et oversiktlig innlegg og vært grundig innom alle de sosiale mediene bedriftene er representert i. Veldig bra.

    SvarSlett
  3. Vet du noe om hvordan de forskjellige bedriftene prioriterer de ulike kanalene? Har inntrykk av at de fleste har mest fokus på Facebook og Twitter. Jeg leste i kommentarfeltet på bloggen til Janneke at f.eks. NetCom prioriterer Facebook høyere enn bloggen når det gjelder å svare på innlegg. Både Janneke og jeg skrev om at det var dårlig respons i kommentarfeltene på NetCom-bloggen, og det skyldes vel nettopp dette.

    SvarSlett
  4. Hei Inger Lise artig at du har skrevet om to så ulike selskaper. Microsoft er ikke lett for privatpersoner å komme i kontakt med. Der er det mest B til B. Stormberg og da helst sjefen der dukker opp på Twitter nesten over alt i alle diskusjoner og topper listene over mest aktive brukere. Her ser man tydelige forskjeller.

    SvarSlett
  5. Hei Inger-Lise! Fint og oversiktelig innlegg, og ikke minst; lærerikt! Det å benytte giganten Microsoft, og (i denne sammenheng) lille Stormberg, er en fin måte å beskrive en av styrkene ved å benytte sosiale medier for bedrifter. Her virker det ikke som det er noen bakdel å være liten :)

    SvarSlett