mandag 17. september 2012

Øving 2, oppgave 1 - Strategi for sosiale medier

Hva er en god strategi for sosiale medier, hva bør den inneholde?
Jo.. etter min mening, og etter litt googling - er jeg kommet frem til at en god strategi bør inneholde følgende 5 overordnede punkter:

Hva er målet med å delta på sosiale medier?
  • Finn ut hva bedriften ønsker å oppnå ved å ta i bruk sosiale medier.
  • Er det for mer salg av produkter eller generell oppmerksomhet for å posisjonere seg i bransjen?
  • Være der for kundene som et lavterskeltilbud for kontakt
  • Definer konkret hva målet er og kan det tallfestes, er det enda bedre.
Hva er meningen/hensikten med å delta på sosiale medier?
  • Har bedriften en filosofi som kan gjenkjennes i omgang med sosiale medier?
  • Skaper man assosiasjoner til noe positivt for bedriften når man er tilstede på sosiale medier?
Hvordan kan man måle effekten av å være tilstede på sosial medier?
  • Hvordan kan man vite at det man gjør har en effekt?
  • Ved hjelp av antall svarinnlegg på blogger, Facebook-tilhengere og likes, delinger, Twitter-følgere, og diverse andre typer målinger kan benyttes, alt ettersom hva man ønsker å finne ut. I Google Docs kan man mate inn data og få ut statistikk med grafer og diagrammer.
Hvem har ansvaret for de sosiale mediene i bedriften?
  • Hvem skal ha ansvaret for dette i bedriften? Sosiale medier omfatter kundeservice, markedsføring og evt salg og er ikke noe man bare kan bedrive med venstrehåndsarbeid hvis man skal være seriøs
  • Hvis bedriften har klare mål og gode målinger er det enklere å administrere.
  • For den som har ansvaret må man også ha fullmakter til å gjøre noe - ta avgjørelser, gi rabatter, ta imot klager etc - ikke bare svare svada uten myndighet til å gjøre noe, det vil være mot sin hensikt
Hva er fordelen for kundene at bedriften deltar på sosiale medier?
  • Å være oppdatert, seriøs og ha et verdifullt innhold er nøkkelen.
  • La følgerne få følelsen av å bli sett, få fordeler - få tak i et kupp via sosiale medier, begrense utvalget til disse kanalene i en kort tidsperiode etc
  • La kundene få et talerør inn til bedriften med både ris og ros - og tilbakemeldinger!
Jeg har brukt Slideshare.net og sett på følgende presentasjoner som inspirasjon:
http://www.slideshare.net/CKamhaug/sosiale-medier-som-en-naturlig-del-av-kundeservice-i-sas-callcenter-dagene-oslo-10-mai-2012

http://www.slideshare.net/oyvindvederhus/sosiale-retningslinjer-for-netcom

5 kommentarer:

  1. Har brukt samme slider fra Netcom som inspirasjon til denne øvingen, sammen med flere andre.

    Som nevnt tidligere syntes jeg du skriver kort og kosist. Det blir lettfattelig å å skjønne og det bør det jo være i og med det gjerne skal selges inn til ledelsen i forhold til "value for money".

    Stå på ;-)

    Mvh
    Terje

    SvarSlett
  2. Hei hei!

    Veldig god gjennomgang av hva en strategi for sosiale medier bør inneholde.
    Jeg tror bedrifter som tar å tenker gjennom de 5 overordnede punktene dine for sin bedrift, kan få et godt utgangspunkt for utarbeidelse av sin strategi.

    Bra jobba! :)

    Mvh
    Jørn

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg ser hvem jeg skal bruke som forbilde i dette faget, da du skriver kort, godt og muntert, samtidig som du får med det som er verdt å vite :)

    SvarSlett
  4. Takk for gode tilbakemeldinger! :-)

    SvarSlett
  5. En flott og enkel strategiplan med de viktige punktene i en strategiplan. Den gir spørsmål til interimgruppa for sosiale medier som må besvares konkret. Bedrifte vil letter synliggjøre eventuelle problemer som kan hesyntas før lansering.
    Takk igjen! Denne vil jeg gjerne benytte meg av!
    klg

    SvarSlett