søndag 30. september 2012

Øving 3 - oppgave 1 Twitter

Jeg har en twitterkonto fra før;  www.twitter.com/lise_i  -er ikke veldig aktiv, men jeg følger bl.a Operasjonssentralen i Oslo (Politiet) og T-banedrift (dyd av nødvendighet for å få noe info..)
Etter i dag:
  • Følger jeg "svendah" og "itfag"
  • Søkte etter sosialemedier i ett ord - fikk opp en lang liste med forskjellige mennesker med forskjellig fokus på sosiale medier, bl.a
    • "forhenværende soussjef ved Slottet" og statsviter Carl Erik Grimstad
    • Mynewsdesk Norway - i dag fokus på mest innflytelsesrike kvinne i sosial medier
    • Ida Aalen - akkurat ferdig med å skrive sin bok om sosiale medier
    • Diverse privatpersoner som twitrer om forskjellige ting ang sosiale medier
    • Tidligere Frp politiker Jan Erik Fåne twitrer om sosiale medier
    • NRK ansatt Tore Sagen
  • Alle skriver kort og konsist - har bare 140 tegn å gjøre det på. De fleste twitrer om dagsaktuelle ting de har lest - og linker dit - eller om ting de har opplevd "nå"
  • Har slettet de automatiske følgerne som Twitter har gitt meg..
Oppgave 2

hpnhansen = Hans Petter N-Hansen. Rådgiver i Geelmuyden-Kise som som blogger (og twitrer) om sin mobile, sosiale og teknologiske hverdag - ikke på privat basis. Han twitrer om mye forskjellig - har ikke en klar profil på twitringen sin - alt fra deling av videoer (musikk) til kommentering av antall brukere på sosiale medier. Har over 4100 følgere - men jeg er ikke interessert i hans twitring. Ga meg lite.

thomasmoen = Thomas Moen. Gründer, blogger og livsnyter. Lever av å snakke, utvikle og lære mennesker om nye medier. Forfatter, rådgiver og foredragsholder. Twitrer om alt og ingenting - tur til Dublin, takker for sosialt samvær, takker for ros ang foredrag etc. Lite matnyttig for meg - kommer ikke til å følge. Han har også over 46000 følgere...?!

ceciliestaude = Cecilie Staude - lærer på BI, fordragsholder og blogger. Twitrer om relevante ting for studentene sine, men også om annet. Har 5500 følgere. Sikkert relevant å følge hvis man går på BI

henriettehedlov = Henriette Hedløv - brenner for kommunikasjonsfaget, sosiale medier og digitale muligheter. Jobber også hos Geelmuyden-Kise. Har 4300 følgere - twitrer om nettopp det hun skriver om i omtalen. Interessant nok.

osol= Øyvind Solstad - sjef for leserinvolvering og sosiale medier i VG. Har 10 000 følgere.  Skriver om dagsaktuelle ting i sosiale medier og svarer lesere. Han kan jeg tenke meg å følge!

For at noen skal "gidde" å følge noen på Twitter må den som følges for det første: oppdater OFTE, være dagsaktuell og relevant. Gjerne med skråblikk eller litt ironisk snitt på twitringen slik at man kan få noe ut av de 140 tegnene. Tilkjennegi ståsted for meningen som legges ut. Tror mange følger noen bare fordi de har fått vite at "han er kul", "hun twitrer litt på kanten" etc eller følger med på politikere eller andre "øvrigheter" i temaer som interesserer. Man følger gjerne egne arbeidsplasser hvis de er på sosiale medier også. Kjendiser følges jo selvsagt for de som er interessert i det. Få "noe" fra fjerne Hollywood kjendiser er jo stort.

Twitterlisten er en liste man kan lage seg i "Innstillinger" i sin egen Twitterkonto. Man kan abbonere på eller være medlem av lister. Disse listene kan være samlinger av folk som skriver om egne temaer, eller det kan være dine venner på Twitter etc.  Jeg finner en liste hos hpnhansen om "Social Media Experts" der jeg kan velge å følge den listen med relevante tweeters til å holde meg oppdatert på dette. Jeg kan også lage mine egne lister og legge til dem jeg vil.

Man kan godt bruke Twitter uten nettleser - det finnes mange programmer som "snakker" med Twitter, bl.a Tweetie, TweetDeck, Seesmic, Nambu, Twitteriffic, Echofon, Destroytwitter og Digsby. Les mer på www.oneforty.com
Ja, twitter fungerer på min smartelefon - bruker nettleseren på mobilen.

2 kommentarer:

  1. Hei Inger-Lise!

    Har sjølv vore lite aktiv på twitter, og følger kun ein håndfull personer:) Valgte også å følge osol, da det kan være interessant å sjå kva som kommer fra den kanten. Kan også hende eg vil stille nokre spørsmål til han, da eg ved fleire anledningar har stusset litt over at enkelte artikler eg kunne tenkt meg å kommentere på VG.no ikkje har kommentarfelt...

    SvarSlett
  2. Hei. Synes du besvarer oppgaven godt. Jeg er selv delvis aktiv på Twitter. Som regel har mine innlegg faglig karakter, men noen få ganger legger jeg også inn tweets som umiddelbare reaksjoner på temaer som jeg interesserer meg for..

    SvarSlett