torsdag 18. oktober 2012

Øving 4 - oppgave 1 Google Analytics

Hva kan man oppnå med Google Analytics?

Google Analytics er et gratis verktøy for den som vil vite hvor mange besøkende man har på f.eks bloggen sin (eller nettstedet) og hvordan bruksmønsteret deres er når de er innom. Programmet fra Google samler informasjon og statistikk om besøkende som er innom bloggen/nettstedet og på den måten kan man se hvordan de fant den. En får også informasjon om besøksmønsteret og dermed tips til hva man kan gjøre for å forbedre brukeropplevelsen til de besøkende.
Man kan se at de besøkende ofte er innom kun en kort tid, og da få hint om at innholdet ikke fenger særlig, eller at man oppdaterer for sjelden slik at folk mister interessen.
Viktigheten av å kunne monitorere aktiviteten på sosiale medier må ikke undervurderes. Og vha gode analyseverktøy kan man se hva som genererer trafikk på sidene  og om man når målgruppene.

Antall besøkende på et nettsted er alltid interessant og i Google Analytics får man presentert besøkstallene grafisk for det tidsrommet man er interessert i  -dag, uke, måned. Ut fra dette kan man evt se hvilke dager i uka og tidspunkter det er mest besøk, noe som kan si noe om publikummet. Er det helger som er mest besøkt, forteller kanskje dette at det er på fritiden sidene dine blir besøkt, mens høye tall på dagtid i ukedagene kan tyde på at deres besøk er jobbrelatert. Hva som er bra for deg er avhengig av nettstedets karakter.

Det er ikke bare tidspunktene for besøk som kan gi mye informasjon, men også informasjon om hvilken nettleser de besøkende bruker, om de benytter mobile enheter eller ikke, hvor de kommer fra etc.. Alt dette er informasjon man kan få fra Google Analytics. Hvor besøket kommer fra vises gjennom kart som er klikkbart ned på land og fylkesnivå. Dette er verdifull informasjon hvis målgruppen er knyttet til geografisk tilhørighet.


Google Analytics er et avansert verktøy som likevel er enkelt å komme i gang med. En trenger ikke å foreta seg noe spesielt for å benytte den grunnleggende funksjonaliteten, men det er muligheter til å skreddersy sine egne rapporter og visninger. Verktøyet fremstår som et flott gratis alternativ til andre betalte analysetjenester.  Jeg kan egentlig ikke finne særlig store svakheter eller mangler.
























 



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar